ANBI Gegevens

Op deze pagina laten wij de gegevens zien, die betrekking hebben op ANBI.

ANBI is de afkorting van: Algemeen Nut Beogende Instelling.

 

Algemene informatie ANBI erkende instelling

Naam:                                  Stichting Rolstoelbus Alkmaar

Postadres:                            Wilhelminalaan 12Bus4

                                             1815 JD Alkmaar

Bezoekadres:                       Wilhelminalaan 28 (achter)

                                             1815 JD  Alkmaar

Telefoon:                              (072) 515 15 16

e-mail:                                  rolstoelbusalkmaar@hotmail.com

Website:                               www.rolstoelbusalkmaar.nl

RSIN/fiscaal nummer:          8026.23.311

K.v.K.:                                  41239692

Bankrelatie: Rabobank         NL52 RABO 0141 2600 25

 

De verkorte doelstelling van Stichting Rolstoelbus Alkmaar

Het zonder winstoogmerk bieden van een vervoersvoorziening voor rolstoelgebonden mensen.

 

Kwantiteiten

        2017

        2016

        2015

 

 

 

 

aantal vrijwilligers (per 31/12)

            29

            30

            33

aantal ingezette bussen

              2

              2

              2

aantal gereden ritten

       3.140

       2.966

       2.634

aantal gereden kilometers

     76.979

     70.745

     65.471

 

 

 

 

ANBI-status

De Stichting Rolstoelbus Alkmaar e.o. is met ingang van 1 januari 2018 door de belastingdienst aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).

Beschikking belastingdienst

 

Bestuurssamenstelling per 1 januari 2016:

M.A. de Jong (Menno) – Voorzitter

J. Rauws-Hoekstra (Josien) – Secretaris

H.J. Bronkhorst (Harrie) – Penningmeester

H. IJkelenstam (Henk) – Busbeheer

G. Kamerbeek (Gerrit) – Coördinator

 

Resultaten

Resultaten 2017

 

 

BELEIDSPLAN VAN DE STICHTING “ROLSTOELBUS ALKMAAR”

 

Doelstelling van de Stichting

“Het zonder winstoogmerk voorzien in een vervoersmogelijkheid voor rolstoelgebruikers en anderen, die dusdanige beperkingen hebben, dat zij geen of nagenoeg geen gebruik kunnen maken van het Openbaar Vervoer of taxivervoer.

 

Uitvoering

De stichting werkt uitsluitend met vrijwilligers welke de speciaal voor dit doel omgebouwde rolstoelbussen besturen en de planning van de ritten verzorgen.

 

 

Fondsenwerving

De inkomsten van de stichting worden gevormd door:

  • vergoeding per gereden rit (op basis van kilometervergoeding)
  • subsidie van de gemeente Alkmaar
  • donaties, schenkingen en sponsorgelden
  • voordelen voortvloeiend uit de aan- en verkoop van de voertuigen
  • alle andere wettige middelen.

 

Beheer van het vermogen

Het beheer en besteding van het vermogen ligt in handen van het bestuur dat daarvoor gezamenlijk verantwoordelijk is.

 

Besteding van het vermogen

Het vermogen van de stichting wordt aangewend voor aankoop en onderhoud van de noodzakelijke voertuigen, huisvestingskosten en lopende kosten t.b.v. de uitvoering van de doelstelling. Reserves worden aangehouden in de vorm van bestemmingsreserves en een continuïteitsreserve welke redelijkerwijs nodig zijn voor het doel van de stichting.

 

Opheffing

Bij opheffing van de stichting geschiedt de liquidatie door het dagelijks bestuur, tenzij het bestuur andere liquidateurs aanwijst. Als bestemming van het liquidatiesaldo kan uitsluitend worden vastgesteld een als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI), of daarvoor in de plaats gekomen regeling, gekwalificeerde goede-doelen-instellingen, met een soortgelijke doelstelling of een buitenlandse instelling die uitsluitend of nagenoeg uitsluitend het algemeen nut beoogt en die een soortgelijke doelstelling heeft.

 

Beloningsbeleid

Voor het bestuur bestaat geen apart beloningsbeleid

Bestuursleden zullen uit hoofde van hun functie geen geldelijk voordeel genieten. Alle vrijwilligers (inclusief de bestuursleden) ontvangen jaarlijks dezelfde  (geringe) vrijwilligersvergoeding. De hoogte van de vrijwilligersvergoeding wordt jaarlijks door het bestuur vastgesteld.

Door de bestuursleden ten behoeven van de Stichting gemaakte kosten worden vergoed.

 

Raad van Toezicht

In de stichting is geen Raad van Toezicht.

Voor de controle van de financiële gegevens is wel besloten om (evenals bij verenigingen te doen gebruikelijk is) een kascommissie van 2 personen in het leven te roepen. Jaarlijks vindt een 10% controle plaats op de uitgaven . Deze controle staat ook beschreven in de jaarrekening.

 

Dit beleidsplan is door het bestuur van de Stichting geaccordeerd in de bestuursvergadering van  

7 februari 2018.